Jan 2

Vytvořte si svého HR chatbota

Unavuje vás odpovídat pořád dokola na stejné otázky? Ať už řešíte dotazy kandidátů, nových kolegů nebo stávajících zaměstnanců – některé věci se prostě opakují.

Představte si, že máte pomocníka, který tyto rutinní otázky vyřeší za vás. Pomocníka, který je dostupný 24/7 a dává přesné odpovědi během vteřiny. Takového pomocníka si můžete vytvořit – je to HR chatbot.

V tomto článku si ukážeme, že vytvořit si vlastního chatbota je dnes opravdu jednoduché a levné.

K čemu všemu můžete chatbota využít?

Chatboty známe hlavně ze zákaznické podpory, ale v HR a vnitřním fungování firem najdou spoustu uplatnění:

Komunikace s kandidáty
  • Okamžité odpovědi na časté otázky o firmě
  • Automatický sběr základních informací o kandidátech
  • Průvodce výběrovým procesem


Podpora zaměstnanců
  • Rychlá navigace v benefitech
  • Jasné vysvětlení firemních pravidel
  • Dostupnost 24/7 pro HR dotazy


Onboarding
• Průvodce prvními dny v práci
• Buddy, který zná každou odpověď

Jak na vytvoření chatbota?

Pokud jste nikdy chatbota nevytvářeli, možná vás překvapí, jak je to dnes jednoduché. Pojďme si projít vše důležité, co potřebujete vědět.
Výběr nástrojeDříve bylo vytvoření chatbota složité – potřebovali jste programátory a rozpočet v řádu statisíců. Dnes si ho zvládnete vytvořit sami během několika hodin. Na trhu je spousta nástrojů, které jsou uživatelsky přívětivé a cenově dostupné

Mohu doporučit například Zapier nebo Chatbase, ale osobně mám oblíbený Pickaxe, který je velmi jednoduchý. 

Ceny se pohybují od 10 do 40 dolarů měsíčně. Většina nástrojů nabízí limitovaný bezplatný plán na vyzkoušení. 

Technická náročnost

Postavit si vlastního chatbota zvládne každý středně pokročilý uživatel (tj umí promptovat ChatGPT, používá jej pro práci a ví, jak funguje). Zmiňované nástroje jsou “no-code”, což znamená, že si můžete chatbota jednoduše naklikat.
Tip
Důležitý je výběr AI modelu, který bude vašeho robota pohánět. Někteří dodavatelé vám umožňují nakoupit kredity přes ně (jednoduché, ale zpravidla dražší) a nebo si můžete napojit chatbota na vlastní ChatGPT účet (přes API). Pro provoz bota je nejlepší model 4o-mini, který je rychlý, levný a na běžnou komunikaci dostačující

Nastavte znalostní bázi

Srdcem každého chatbota je jeho znalostní báze - to jsou všechny informace, které má chatbot k dispozici pro odpovídání na otázky. 

Z čeho všeho se může chatbot naučit?

  • Dokumenty (PDF, Word, Excel)
  • Webové stránky vaší firmy
  • Často kladené otázky z minulosti apod.


Důležité je informace před nahráním do chatbota prohlédnout a vyčistit. Ujistit se, že všechny formulace jsou srozumitelné a jasné. To pak může ovlivnit kvalitu odpovědí, které chatbot dává. 

Samotné nahrání souborů je úplně stejné jako v jakémkoliv webovém nástroji. Podle typu zvoleného chatbotovacího nástroje záleží, zda odpovědi budou jenom textové, nebo zda chatbot umí ukázat i fotky, videa a URL odkazy.
Většina chatbotů umožňuje nastavit specifické akce, například pokud chce uživatel mluvit s člověkem, chatbot ho vyzve aby zadal své kontaktní údaje a přepošle je správci do e-mailu. 

Vzhled a umístění chatbota

Poslední část je nastavení vzhledu chatbota, kdy ho můžeme obléknout do firemních barev a pak se jen rozhodnout, kam ho posadit. Typicky může mít své okno zabudované do webové stránky, může se otevírat jako pop-up a nebo mít známou plovoucí ikonu v rohu stránky, odkud se po rozkliknutí otevře chatovací okno.


Vzhledem k typu informací které přes chatbota poskytujete je třeba rozhodnout, jestli je chatbot veřejný, zda se musí uživatelé přihlásit, a nebo posadíte chatbota na firemní zaheslovanou stránku, aby se k němu dostali jen zaměstnanci. 

Na stránce DigitálníHR jsme umístili chabota, který odpovídá účastníkům na dotazy ohledně školení AI pro personalisty. Můžete si ho vyzkoušet přímo zde v článku.

Chcete pomoct s nasazením chatbota?

Pokud se chcete poradit ohledně doporučení nejvhodnějšího nástroje nebo jak si chatbota sami vyrobit, můžete si sjednat konzultaci.

Napište prosím na e-mail matej@digitalnihr.cz a dohodneme se na dalším postupu. 

Přihlašte se k newsletteru

1 až 2× do měsíce vám pošleme nové články z blogu.
Děkujeme za odběr.
Created with