Mar 5

Průvodce AI v náboru


Umělá inteligence nachází největší uplatnění právě v náboru, kde existuje mnoho opakujících se činností, které lze pomocí AI výrazně zrychlit.


Naše interní anketa mezi českými recruitery na LinkedIn ukázala:


  • 62 % náborářů využívá AI každý den jako běžnou součást své práce
  • 31 % s AI experimentuje
  • pouze 7 % AI nevyužívá vůbec

Je důležité myslet na ochranu osobních údajů - osobní data kandidátů buď anonymizujte (tj. vkládejte je bez jména), nebo používejte zabezpečené firemní AI systémy.

Citlivou oblastí je zejména využívání AI pro hodnocení kandidátů. Z pohledu EU AI Act se jedná o rizikovou oblast, kde je třeba dodržovat řadu povinností. Problémem jsou možné nepřesnosti systému a zejména ověřitelnost rozhodování.





⭐ Základní využití AI

(ChatGPT či jednoúčelové nástroje)



Tvorba pracovních inzerátů


Náborové týmy nejčastěji využívají AI právě pro tvorbu pracovních inzerátů (82 %). Napsání kvalitního inzerátu obvykle zabere 2 až 4 hodiny práce, proto je časová úspora značná.


Když AI dostane dostatek podkladů (informace o firmě, popis pozice, vzor a požadovaný styl psaní), dokáže vytvořit poměrně kvalitní pracovní inzerát. Pak stačí věnovat pár minut závěrečným úpravám a máte hotovo.


💡 Nestačí zadat jednoduchý prompt jako "Napiš pracovní inzerát na pozici projektového manažera." Je třeba umělé inteligenci předat co nejvíc podkladů, detailů a kontextu.


👉 Přečtěte si článek "Jak používat superprompty pro tvorbu pracovních inzerátů"


Jak může AI ještě pomoct s inzeráty


  • Vylepšení textu: zkrácení, prodloužení, změna tónu komunikace nebo odstranění nadužívaných HR klišé
  • Zpětná vazba: Posouzení textu z pohledu kandidáta a upozornění na chybějící nebo nejasné informace
  • Příprava otázek pro manažera: Pokud v popisu pozice něco chybí, AI připraví 10-15 doplňujících otázek pro získání všech potřebných informací od manažera



Komunikace s kandidáty


Hned po psaní inzerátů využívají náboráři AI nejčastěji pro přípravu e-mailů kandidátům. Průzkum ukazuje, že 76 % recruiterů používá AI k vytváření nebo automatizaci e-mailových šablon. S čím vám AI pomůže:


  • Vytvoří několik verzí jednoho e-mailu s různým tónem a délkou
  • Sumarizuje dlouhá emailová vlákna a konverzace
  • Pomůže s hromadnou korespondencí – můžete si připravit základní šablonu, kterou AI upraví pro každého příjemce včetně detailů o pozici nebo důvodů zamítnutí



Příprava na pohovory


AI je skvělý pomocník pro přípravu pohovorů – tímto způsobem ji využívá téměř 59 % dotázaných recruiterů.


Stačí jí dát popis pozice nebo pracovní inzerát, a připraví vám sadu relevantních otázek pro zjišťování dovedností, soft skills, motivace apod. Dokáže jít do solidní hloubky, vytvořit behaviorální otázky nebo navrhnout různé scénáře pro testovací úkoly.



👉 Přečtěte si článek "Jak připravit kompletní výběrko s ChatGPT"



Příklad připravených otázek pro manažery:



Zpracování profilu kandidáta z poznámek


Poskytněte AI poznámky z pohovoru, přiložte CV kandidáta a nechte si sepsat ucelený profil, který můžete poslat hiring manažerovi nebo klientovi. To ušetří náborářům minimálně 15 minut po každém interview.



🛠 Nástroje jako Metaview umožňují nahrávání pohovorů s automatickým přepisem, souhrnem a základním posouzením kandidátů.




Sourcing kandidátů - klíčová slova


Potřebujete sestavit kvalitní vyhledávací filtry na LinkedIn? AI vám pomůže najít ta správná klíčová slova. Například když hledáte programátora, AI vám připraví seznam souvisejících technologií, knihoven, frameworků a odborných termínů.


Z těchto slov si pak můžete sestavit filtry a boolean dotazy, protože ChatGPT sám příliš nezvládá sestavování komplexnějších vyhledávacích dotazů.


Příklad použití ChatGPT pro návrh klíčových slov:


💡 Potřebujete rychle porozumět neznámé technologii nebo specializaci? AI vám obratem vysvětlí klíčové pojmy, dovednosti nebo certifikace důležité pro danou pozici.





⭐⭐ Pokročilé využití

Komplexnější prompty, pokročilé nástroje, automatizace



Screening životopisů


Na velkých trzích (USA, Velká Británie), kde se na pozice běžně hlásí i stovky kandidátů, se stávají standardem nástroje pro filtrování příchozích CV pomocí AI. Specializované nástroje jako Searchlight jsou poměrně drahé a v Česku se proto používají jen minimálně.


Screening CV si můžete vyzkoušet i s ChatGPT. Vytvořte si nejprve kritéria pro hodnocení kandidátů (scoring) a na základě těch nechte oskórovat životopisy.


Pro praktické využití je lepší nastavit automatizaci, kdy jsou došlé životopisy automaticky posílány na posouzení AI a podle rozhodovací logiky následně zamítnuty nebo uloženy do ATS. Budete proto potřebovat automatizační nástroj typu Make nebo Zapier.


Takto vypadá hodnocení kandidátů pomocí ChatGPT:


⚠️ Při vkládání životopisů dbejte na důvěrnost dat - používejte buď anonymizované údaje, nebo zabezpečené nástroje.



Candidate matching


Současné systémy pro vyhledávání kandidátů (typicky LinkedIn) jsou založené na filtrování podle klíčových slov, což není příliš přesné a vyfiltrované kandidáty je pak třeba ručně procházet.


Vznikají vyspělejší systémy, které umí "chápat" profil kandidáta a vybírat vhodné kandidáty podle hlubšího porozumění jejich profilu. I sám LinkedIn slibuje novou generaci filtrování založenou na využití umělé inteligence, která bude výrazně přesnější.



🛠 Specializované nástroje pro vyhledávání kandidátů ať už z externích zdrojů (například LinkedIn) nebo pro filtrování vlastní databáze jsou například Navigara nebo Kale.




Osobnostní testy kandidátů


Přestože vznikají různé AI aplikace pro psychodiagnostiku a hodnocení kandidátů, zde je třeba být velmi obezřetný. Tyto systémy spadají do kategorie rizikových systémů dle AI regulací a je třeba myslet na auditovatelnost rozhodnutí, analýzu rizik a další povinnosti.


Pokud používáte systém, který hodnotí kandidáty, musíte rozumět jeho logice a postupům, vědět na jakých datech byl vytrénovaný. Určitě nechcete přejímat zodpovědnost za rozhodnutí, která vám předložil AI systém, aniž víte, jak přesně k výsledku došel.



💡 Ačkoliv vypadá možnost posuzování kandidátů a zaměstnanců lákavě, je velmi pravděpodobné, že zde budou firmy z právních a etických důvodů nakonec velmi zdrženlivé.




Pohovor s chatbotem nebo avatarem


Vznikají aplikace pro pohovorování kandidátů pomocí chatbotů, voicebotů a video-avatarů. Konverzační schopnosti těchto nástrojů se rychle zlepšují a dá se očekávat, že jejich nasazení bude čím dál běžnější. Zatím se tato technologie využívá více v zahraničí a pro nábor méně kvalifikovaných pozic s větším objemem kandidátů.



💡 Pohovory pomocí video avatarů zatím naráží na technické limity - prodleva je příliš velká a avataři působí poněkud nepřirozeně. Hlasoví asistenti už ale dosahují solidní kvality. Ukazuje se, že kandidátům využívání AI nevadí. Naopak oceňují, že pohovor proběhne rychle a profesionálně.



Personalizace a automatizace oslovovacích zpráv


AI může pomoci vytvářet personalizované zprávy pro oslovení kandidátů a automatizovat oslovovací sekvence. Na trhu jsou šikovné nástroje, kde si můžete celé komunikační workflow nastavit: zadáte první oslovení na LinkedIn, druhé oslovení na LinkedIn po pár dnech, a pak ještě oslovení emailem, který systém dohledá. AI může každou zprávu personalizovat a přidat relevantní informace z LinkedIn profilu kandidáta.



🛠 Příkladem kvalitního oslovovacího nástroje je například Leadspicker. Je sice určený primárně pro obchod a business development, nicméně se dá úspěšně použít i v náboru.




AI náborové workflow


Největšího efektu a úspory času dosáhnete, pokud propojíte různé nástroje do automatizovaného procesu.

Zde je příklad jak autor článku používá AI nástroje pro sourcing:

1) Udělat si hrubý filtr kandidátů na LinkedIn
2) Pomocí nástroje Phantombuster stáhnout až tisíce profilů
3) Využít scoring pomocí ChatGPT a automaticky všechny profily vyhodnotit
4) Na nejrelevantnější profily poslat personalizované zprávy v automatické sekvenci

Tímto způsobem se dá sourcing a oslovení zvládnout za 2 hodiny. Ručně by to trvalo 2 dny.  





⭐ Závěr

Na co myslet při zavádění AI do náborových procesů



  • Dbejte na citlivost osobních údajů
  • Finální rozhodnutí by měl vždy dělat člověk - používejte AI k automatizaci rutiny, ale buďte opatrní při hodnocení
  • Zejména u hodnotících systémů je třeba klást důraz na ověřitelnost - proč systém hodnotil takto? Jak můžete jeho algoritmy a správnost rozhodnutí zkontrolovat? Na jakých tréninkových datech byl postaven?
  • Jednotlivé kategorie náboru se liší: u dělnických pozic bude poměr automatizace pravděpodobně velmi vysoký, zatímco executive search bude stále založený na osobních kontaktech a vztazích s top kandidáty

Přihlašte se k newsletteru

1 až 2× do měsíce vám pošleme nové články z blogu.
Děkujeme za odběr.
Created with