Ukážeme si, jak připravit shrnutí tak, aby mělo jasnou strukturu, přitáhlo pozornost a pomohlo Vám oslovit tu správnou cílovou skupinu.
Můžete také využití našeho AI pomocníka, který vám text napíše.
💡 Tip
Pokud sekci About /Shrnutí ještě nepoužíváte, je třeba jí nejprve přidat na profil. To uděláte kliknutím na tlačítko Add profile section / Přidat sekci.
Proč je kvalitní shrnutí tak důležité?
Pokud návštěvník Vašeho profilu nenarazí v prvních řádcích na něco, co ho zaujme, pravděpodobně nebude pokračovat. Stručné, dobře napsané shrnutí zvýší pravděpodobnost, že se personalista či potenciální šéfka rozhodnou zjistit si o Vás víc.
Z vlastní zkušenosti můžu říct, že sekce "About" je pro mě při hledání kandidátů stejně důležitá, jako pracovní historie. Je to místo, kde čekám, že se o kandidátech dozvím něco zajímavého jejich vlastními slovy.
Začněte údernou první větou
Ti, kdo navštíví váš profil, uvidí pouze první tři řádky vašeho shrnutí. Teprve když kliknou na "Zobrazit více", mohou si přečíst zbytek. Je proto důležité, aby váš úvod zaujal a přiměl ostatní chtít se o vás dozvědět víc.
Může to být zajímavá otázka, překvapivé číslo nebo něco, co vás v práci nadchlo.
Příběh je lepší než jen popis rolí
Nepřepisujte Vaše CV. Shrnutí má představit Váš profesní příběh. Vysvětlete, proč děláte, co děláte.
Například:
- Jak jste se od prvního projektu dostali k současným kompetencím?
- Proč Vás Váš obor fascinuje? Co Vás pohání k dalšímu růstu?
- Jakým způsobem pomáháte klientům nebo svým lidem v týmu?
Místo popisu rolí a úkolů prezentujte konkrétní úspěchy:
- Namísto: „Měla jsem na starost obchodní tým.“
- Lépe: „Vedla jsem obchodní tým o 15 lidem, a během prvních 6 měsíců jsem zvýšila obrat o 25.”
Používejte čísla, procenta a měřitelné výsledky. To, že jste pomohla snížit náklady o 20 % nebo zkrátit dobu náboru o polovinu, vypovídá mnohem víc než obecné fráze.
💡 Tip
Čísla působí na lidi důvěryhodně. Ale pomatujte, že se vás na ně při pohovoru mohou ptát.
Klíčová slova pro lepší dohledatelnost
Použijte v textu klíčová slova, která náboráři pravděpodobně používají při vyhledávání kandidátů. Podle typu vaší pozice mohou být nejlepší klíčová slova z těchto oblastí:
- Technologie (React, PyTorch)
- Metodiky (Př. Agile)
- Produkty
- Odvětví (e-commerce, fintech)
- Certifikace a zkoušky (PRINCE, ACCA)
💡 Tip:
Podívejte se na relevantní pracovní inzeráty a ověřte si, že váš profil obsahuje klíčová slova, která se v inzerátech vyskytují.
Buďte struční a jasní
Vaše shrnutí nemusí být příliš dlouhé, ideální je 2–3 odstavce, a k tomu několik krátkých odrážek.
To umožní čtenářům se ve vašem textu dobře zorientovat.
- Krátké odstavce: Udržují pozornost a usnadňují skenování textu. Odstavce můžete pro lepší čitelnost oddělit prázdným řádkem.
- Odrážky: Pomáhají rychle vytáhnout klíčová fakta, kompetence nebo úspěchy.
- Stručnost: Méně je často více. Cílem je nalákat ke čtení celého profilu či navázání kontaktu, ne unavit dlouhým textem.
- Emoji: správně zvolená emoji pomůžou čtenářům se v textu dobře zorientovat.
Tipy pro různé kariérní situace
Není univerzální šablona na tvorbu About sekce. Vždy je třeba jí přizpůsobit konkrétní situaci, například:
Studenti a čerství absolventi
Zaměřte se na školní projekty, zahraniční stáže, dobrovolnictví, nebo klidně i sportovní výsledky. Určitě máte už za sebou spoustu zajímavých (byť nepracovních) zkušeností.
Lidé měnící kariéru
Pokud chcete přejít do jiného oboru, zaměřte se na dovednosti, které jsou univerzální a hodí se všude – vedení projektů, řešení problémů nebo komunikace.
Manažeři
Mluvte o vedení, vizi a úspěších. Jak jste získali klienty, zlepšili chod firmy nebo zvýšili příjmy.
Vyhněte se chybám
- Neopakujte informace ze CV: Shrnutí je hlavně rychlý pohled na vás a vaši kariéru pro potenciální zaměstnavatele a kontakty.
- Nevymýšlejte si: Je v pořádku vytáhnout na světlo vaše nejsilnější vlastnosti, ale musí být důvěryhodné a relevantní k dané pozici. Prázdné chvástní nebo dokonce lhaní nepovede k úspěchu.
- Nesoustřeďte se pouze na role a odpovědnosti: Místo toho zdůrazněte dopady Vaší práce a konkrétní výsledky.
LinkedIn odmění kvalitní profily
Pokud máte dobře vyplněné shrnutí, ve správné délce, obsahující relevnatní klíčová slova, máte vyšší šanci, že se objevíte výše ve výsledcích vyhledávání. LinkedIn má rád uživatele s kvalitním profilem a proto vás odmění i lepším dosahem vašich příspěvků.